W obb

Czym jest druk wąskowstęgowy?

W innowacyjnych obszarach branży, od kilku lat mówi się o „redefinicji” cyfrowego druku etykiet samoprzylepnych. Eksperci oraz weterani branży podkreślają, iż w tej gałęzi poligrafii, można mówić o erze „przed” i „po” upadku Muru Berlińskiego i szeregu innych ważkich wydarzeń geopolitycznych końca lat 80. XX wieku. Do tego okresu w celu drukowania etykiet produktowych stosowano druk wypukły, który wiódł prym w kwestii jakości. Zza kurtyny jednak wyszła innowacja w postaci fleksograficznego, o którym już pisaliśmy na blogu drukarni fleksograficznej w Warszawie, FLEXAR. Jednocześnie stale wzrastała, z punktu widzenia maszyny drukującej, tzw. szerokość wstęgi. Oznacza to możliwe do zadruku pole na aplikowanym do drukarki materiale podkładowym. Należy podkreślić, iż w okresie przejściowym branża preferowała ścisłe zaszeregowanie maszyn poligraficznych do określonych celów, jednym z nich były etykiety drukowane. Usztywniało to rynek i blokowało rozwój technologiczny. Mimo to, szerokość wstęgi zwiększała się – od 180mm w początkach lat 80., do rozpowszechnionych dzisiaj globalnie 330mm.

Drukiem wąskowstęgowym nazywamy właśnie metodologię druku fleksograficznego w wyżej wymienionych zakresach szerokości wstęgi. Inną nazwą techniki jest druk na maszynie zwojowej małoformatowej. 

Przeczytaj również:   Druk termotransferowy vs. druk termiczny

Druk etykiet samoprzylepnych na wąskiej wstędze

Gwoli uściślenia nomenklatury globalnej, mówimy o (z ang.) narrow web flexo printing. Przechodząc do czasów bieżących, zajmijmy się cechami opisywanej technologii oraz możliwymi zastosowaniami. Zmiany w formatach naklejek drukowanych podyktowane są, przede wszystkim, boomowi w obszarze tzw. flexible packaging oraz opakowań produktowych z giętego kartonu. Celem innowacji jest oczywiście poszukiwanie jak największej efektywności kosztowej produkcji etykiet oraz zwiększenie elastyczności.

Narrow web znajduje zastosowanie głównie w branży opakowań produktowych i z nią jest głównie kojarzona. Tego typu technologia sprawdza się wyśmienicie w przypadku projektów etykiet samoprzylepnych z plików „press-ready”, czyli gotowych do naniesienia nadruku. Ma to związek również z okolicznościami postępu technologicznego en masse. Otóż branża opakowań jest obecnie jedyną, która wykorzystuje rozwiązania poligraficzne, i żyje „w zgodzie’ z rozwojem Internetu. Wystarczy wyobrazić sobie rozmiar działalności domów wysyłkowych oraz portali sprzedażowych czy aukcyjnych online. Zarówno z punktu widzenia opakowania, logistyki, jak i etykiety samoprzylepnej, ogrom obrotów w tego typu handlu zapiera dech w piersiach. 

Druk wąskowstęgowy dla etykiet – podsumowanie 

Drukowanie etykiet samoprzylepnych do 330mm szerokości wstęgi pozwala na daleko idącą personalizację projektu naklejki. Na jesiennych targach Labelexpo Europe 2019 wielu producentów maszyn drukarskich podkreślało, iż do tego typu druku są opracowywane na całym świecie dedykowane rozwiązania np. w zakresie folii do etykiet samoprzylepnych. Tego typu urządzenia stanowią około 16 procent wszystkich instalowanych na świecie technologii poligraficznych, przeznaczonych ekskluzywnie do druku naklejek samoprzylepnych. Drukarnie fleksograficzne z pewnością mogą spodziewać się w tym obszarze wzrostu w najbliższej przyszłości.