Etykietowanie na świecie – próby przewidywań

W roku 2017 i 2018 analitycy rynku oraz magazyny branżowe usiłowały przewidzieć jak będą wyglądały kolejne lata do końca dekady. Większość z tych podmiotów okazała się antycypować poprawnie – sustainability (produkcja zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju) oraz intelligent labelling (ang. etykietowanie inteligentne) to TOP 3 rozważań badaczy. Dołącza do nich szereg rozwiązań technologicznych ułatwiających pracę samych drukarni etykiet samoprzylepnych. W roku 2019, w jego III kwartale, prognozuje się następujące trendy na nadchodzące 12-18 miesięcy:

 

  • etykiety w druku fleksograficznym – dalszy rozwój technologii oraz popularności
  • nacisk na ochronę środowiska – materiały bio, zmniejszenie emisji cieplnej przez drukarnie
  • wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej (AR)
  • etykiety spersonalizowane – projektowanie i przetwarzanie przez drukarnie etykiet custom-made
  • Technologia RFID – etykiety i naklejki zczytujące fale radiowe; odczyt etykiet przez specjalistyczne skanery ręczne nawet z kilku metrów 

Przeczytaj również:  Prawne wymogi etykietowania produktów

Etykiety a zrównoważony rozwój

Wyzwaniem XXI jest ograniczenie odpadów produkcyjnych oraz emisji gazów cieplarnianych. Wydawało by się, iż tak niewielki odcinek jak etykietowanie nie może mieć zgubnego wpływu na środowisko. Nic bardziej mylnego – wystarczy wymienić produkcję tworzyw sztucznych, papieru, farby drukarskie czy konserwację urządzeń. Aspekt ten w branży poligraficznej dotyczy wszystkich bowiem elementów procesu pakowania wyrobów. Najważniejszym jest zapewne samo opakowanie, jako to, które zużywa najwięcej materiałów (relatywnie wobec naklejki samoprzylepnej) i wymagają często skomplikowanych czynności technologicznych.

W skali globu w poprzednich latach prognozowano wzrost świadomości wszystkich uczestników łańcucha dostaw i produkcji, w zakresie standaryzacji i optymalizacji. Poligrafia i etykietowanie przyczynia się w tej układance nie tylko do wypełnienia wymogów prawnych oraz estetyki produktu. Optymalizacja projektowania i drukowania etykiet samoprzylepnych to także ułatwienia logistyczne (a co za tym idzie mniejsza emisja, zużycie paliw itp.) oraz zwiększenie świadomości konsumentów. 

Etykiety a personalizacja

Eksperci którzy zostali poproszeni do paneli dyskusyjnych w Labelexpo Europe 2019, które rozpocznie się w Brukseli 23 września br. – tak komentują focus na klienta w najbliższych latach. Zakłada się, iż skupienie na konsumencie oraz digitalizacja etykietowania zmienią obraz branży. Przedsiębiorstwa produkcyjne i poligraficzne będą z uwagą obserwować cały proces angażowania klienta w kupno i użytkowanie towarów. Wykorzystywać będziemy coraz częściej innowacyjne technologie z zakresu machine learning czy drukowania fotonicznego – żeby wymienić tylko niektóre nowinki. Prognozuje się również budowanie lojalności konsumenckiej w etapach po kupnie produktu, a służyć do tego będą inteligentne etykiety samoprzylepne zdolne zbierać dane analityczne. 

Etykiety a technologia 

Labelexpo Americas 2019 wykrystalizowało opinię, iż poligrafia hybrydowa jest na krzywej wznoszącej w najbliższych latach. Koncept który nazwano Industry 4.0 zakłada jeszcze szerszą automatyzację druku etykiet – szczególnie wielonakładowego, jak również zwiększenie efektywności procesów kontroli. Z jednej strony wychodzi to naprzeciw rozbudowywanym regulacjom prawnym po obu stronach Atlantyku i Pacyfiku, ale również wpłynie na innowacje technologiczne. Prasy czy drukarki hybrydowe pozwalają już teraz na zbliżenie druku fleksograficznego do szybkości druku atramentowego. Łączenie technik poligraficznych pozwoli na dokładniejsze planowanie i projektowanie etykiet samoprzylepnych oraz na zmniejszenie odpadów produkcyjnych.