Istota kodów kreskowych

Jak większość konsumentów doskonale się orientuje, kod kreskowy to graficzna, symboliczna kombinacja pionowych kresek, w której zakodowane są informacje o danym produkcie, maszynie, towarze. Najważniejszą rolę pełnią one w branży logistycznej i magazynowej, pozwalając przyporządkować wyroby dla danych celów inwentaryzacyjnych  czy transportowych. Kody kreskowe rozpoznają czytniki, na których pomysł wpadł w 1932 roku naukowiec z Uniwersytetu Harvarda. W latach 70. XX wieku rozwijano tzw. Universal Product Code, który doprowadził do ustandaryzowania międzynarodowych zasad używania kodów kreskowych na etykietach – IANA. W Polsce tą problematyką zajmuje się Centrum Kodów Kreskowych w Instytucie Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.

W omawianej branży wyróżnia się ponad 200 różnych rodzajów kodów kreskowych na naklejkach i nadrukach. Zmienne to typ kodowanego przedmiotu, długość kodu czy metoda weryfikowalności (sposób odczytywania kodu). Wybierając dla swojej partii produktów kody kreskowe na etykietach samoprzylepnych, odpowiedzialny dział musi wziąć pod uwagę szereg czynników:

  • dostosowanie etykiety z kodem do standaryzowanych czytników elektronicznych w handlu i logistyce
  • wielkość etykiety z zadrukiem kodu (najczęściej szerokość nie powinna przekraczać 100mm)
  • sposób konfekcjonowania (etykiety na roli, etykiety na arkuszu)
  • podłoże zadruku (papier, tworzywo sztuczne, metal, tektura, szkło)
  • rodzaj opakowania produktu (wymiary, giętkość, ścieralność, ekspozycja)
  • warunki przechowywania i transportu (wilgotność mogąca wpływać na farbę nadruku)
  • lokalizacja naklejki z kodem kreskowym (nie mogą to być ranty i zagięcia)

Dobór druku kodów kreskowych na etykietach

Większość profesjonalnych drukarni dostarcza etykiety dla kodów kreskowych na arkuszach, bądź na roli. Obie metody konfekcjonowania mają swoje plusy i minusy, jednak w obu metodach można uzyskać dowolny rodzaj kodu – poziomy, pionowy, kod QR i inne.

 

Drukowanie kodów kreskowych na roli

Przy tej metodzie etykiety do kodów kreskowych najczęściej wykorzystują podkład papierowy, mają wymiary standardowe oraz czarno-biały zadruk. Naklejki takie nie są zwyczajowo laminowane dla dodatkowej ochrony, jednak uzyskany na nich wydruk kodu jest idealny dla czytników. Największą zaletą etykiet na roli jest ich szybka aplikacja na produkt lub inny przedmiot, jak również optymalizacja drukowania ze względu na dostosowanie szpuli do maszyny drukującej. Aplikacja etykiet na roli może być mechaniczna (etykieciarki, podajniki) lub ręczna. Zwiększa to mobilność procesów logistycznych, a dodatkowo generuje niskie koszty wytworzenia naklejek samoprzylepnych z kodem kreskowym. 

 

Drukowanie kodów kreskowych na arkuszu

 W przypadku arkuszy etykiet można wykorzystywać wymiary niestandardowe, jednak w zakresie rozsądku dyktowanego koniecznością zczytania kodu kreskowego przez czytnik. Etykiety na arkuszu mogą zostać wykonane na papierze lub folii i zostać pokryte dobraną warstwą izolatora. Dobór tego rodzaju konfekcjonowania niesie ze sobą wysoką jakość zadruku kodem kreskowym, możliwość stosowania kolorowych kodów oraz grafiki (np. logotypu). Niesie to za sobą jednak wydłużony czas przygotowania partii etykiet oraz podwyższoną cenę. Etykiety na arkuszu stosowane są do ręcznego nanoszenia kodów kreskowych na produkty.