Podstawowe zasady gwarancji

Gwarancja jest prawem konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu wadliwości nabytego produktu. Jest to jednak broń obosieczna, gdyż klient może dopuścić się szeregu nieprawidłowości, które wykluczą naprawę lub wymianę urządzenia czy zwrot wyrobu spożywczego. Obecnie w polskim prawodawstwie konsumenckim, domyślny okres gwarancyjny to 24 miesiące – o ile nie określono tego inaczej w karcie gwarancyjnej. Zakres gwarancji określany jest dobrowolnie przez wytwórcę (gwaranta), jednak nie może być tak wąski, by konsument nie mógł skorzystać ze swoich praw na drodze sądowej (Podstawa prawna: art. 577 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego). Jeśli natomiast nastąpi uchybienie ze strony konsumenta, nabywca traci uprawnienia gwarancyjne, czyli przede wszystkim prawo do skorzystania z serwisu naprawy oraz udzielenia pomocy w punktach sprzedaży.

Oprócz wspomnianej karty gwarancyjnej, będącej najbardziej tradycyjnym i utrwalonym w handlu od wieków pod różnymi formami dokumentem – producenci stosują coraz częściej plomby zabezpieczające w postaci naklejek gwarancyjnych. Mogą być one naklejane na cały produkt lub na jego elementy składowe, dlatego chętnie stosowane są w przemyśle elektronicznym dla zabezpieczenia części. Etykiety gwarancyjne wykorzystują serwisy komputerowe, komórkowe czy sprzętu AGD – zazwyczaj są one wykonane z tworzywa nie przewodzącego prądu. Znajdują również zastosowanie w branży kosmetycznej, medycznej (glukometry, próbki laboratoryjne) czy administracji (zabezpieczenie dokumentów/przesyłek). Zasadą numer 1 jest to, aby taka etykieta przy próbie oderwania z produktu, nie dała się usunąć w całości i pozostawiła na powierzchni ślad po nieuprawnionej czynności. 

Zastosowanie etykiet gwarancyjnych

 

Służące zabezpieczeniu interesów obu stron plomby gwarancyjne, wykonane są zazwyczaj na łamliwej folii lub innym tworzywie. Przy próbie usunięcia kruszy się ona i pozostawia ślad w postaci resztek kleju lub np. drukowanego napisu (popularne etykiety typu VOID lub STOP). Nie powinno się jej również dać nakleić ponownie na opakowanie czy obudowę produktu, bez wyraźnych dowodów świadczących o takich naruszeniach. Jedynym wyjątkiem od zastosowania plomb gwarancyjnych są etykiety transportowe, polega to na właściwości prawnej (prawo transportowe, nie konsumenckie). Bardziej zaawansowane etykiety do plombowania produktów mogą zawierać hologram, widoczny jedynie w świetle ultrafioletowym. Generalnie naklejki zabezpieczające mogą być projektowane i wykonane w technice termicznej oraz termotransferowej. We Flexar oferujemy Państwu usługę perforowania etykiety, które osłabia materiał czyniąc go łatwym do zniszczenia. 

Przeczytaj również: Drukarnia Flexar – Technologie druku

W zakresie dobrych praktyk w handlu i przemyśle, naruszenie plomby gwarancyjnej uważa się za takie samo wykroczenie, jak usunięcie numerów seryjnych produktu. Dlatego właśnie etykiety zabezpieczające powinny być wykonane z folii kruszącej, tzw. silnie destrukcyjnej, a jednocześnie być odporne na warunki atmosferyczne czy promieniowanie UV. Temu ostatniemu wymogowi czyni zadość wykorzystanie silnych klejów, zazwyczaj mocnych – akrylowych, odpornych na ekspozycję słoneczną oraz czynniki chemiczne. Z kolei łamliwość mogą zapewnić materiały PVC (np. folia z akrylitu kruszącego). Etykieta plombowa powinna być dostosowana do przyklejenia na płaskie powierzchnie oraz nieznacznie zakrzywione, oraz na zarówno na tworzywa sztuczne, jak i metale czy szkło.

Jakie elementy można indywidualnie ustalić z drukarnią etykiet gwarancyjnych?

  • kształt etykiety dopasowany do projektu firmowego
  • materiał do zadruku (folia destrukcyjna, polietylen, polipropylen)
  • elementy zadruku plomby (numery seryjne, datownik, kod kreskowy, kod QR, grafika firmowa)