Czym są laminaty w etykietowaniu?

Laminaty to tworzywa sztuczne o dedykowanej strukturze i konstrukcji warstwowej, zapewniające produktom odpowiednie tzw. parametry barierowe. Co one oznaczają? Najważniejszymi gałęziami gospodarki wykorzystującymi laminaty są przemysł spożywczy, chemia gospodarcza i budowlana. Logicznym jest zatem, iż oferowany przez drukarnie etykiet samoprzylepnych i zadruku na laminatach, będą właśnie te materiały wykorzystywać. Poprzez parametry barierowe rozumiemy przepuszczalność tworzyw sztucznych w zakresie gazów i innych czynników środowiskowych. 

W branży poligraficznej bardzo popularnymi rodzajami laminatów do etykietowania i pakowania są tzw. Triplex i Duplex (odpowiednio trój- i dwuwarstwowe). Oznacza to, iż tworzywo sztuczne warstwy wewnętrznej, jest to najczęściej polietylen, zapewnia zapakowanemu produktowi wytrzymałość chemiczną. Kolejne warstwy decydują o dalszych właściwościach opakowania. Zewnętrzna warstwa struktury laminatowej nadaje się do zadruku. Laminaty są doskonałym materiałem do zadruku fleksograficznego, który umożliwia oddanie dużej ilości kolorów i cech grafiki. Z kolei najbardziej pożądanym formatem laminatów do produktów są tzw. laminaty saszetkowe. Co decyduje o ich powodzeniu wśród producentów żywności i chemii gospodarczej? 

Dobór odpowiedniego laminatu – zmienne

  • BARIEROWOŚĆ

Projektując opakowanie do produktu należy wziąć pod uwagę przepuszczalność substancji lotnych przez wybrany materiał. Niektóre etykietowane produkty mogą wymagać szczelnego zabezpieczenia przed wpływem mikrobiologicznym, przed światłem oraz wilgocią. Za wysokobarierowe uważa się laminaty z użyciem aluminium czy tworzywa EVOH.

 

  • WYTRZYMAŁOŚĆ MECHANICZNA

W zależności od cech produktu laminat do etykietowania powinien być odpowiednio wytrzymały na zginanie oraz nacisk. Stosownie do przeznaczenia (np. wklejka promocyjna w gazecie lub saszetka ketchupu) laminaty mogą wytrzymać od 100 kilogramów do nawet 2 ton nacisku na materiał.

 

  • WYTRZYMAŁOŚĆ CHEMICZNA

Wybór sprowadza się do przeprowadzenia testów tzw. kompatybilności laminatu i produktu. Celem jest uniknięcie interakcji na poziomie chemicznym (molekularnym) użytego laminatu i wsadu do np. saszetki. W branży mówi się o tym jako o „utrzymaniu właściwości produktu przez czas jego gwarancji”.

Przeczytaj również:  Etykiety dla przemysłu – poliester

Drukowane laminaty dla przemysłu

Poza powyższymi kluczowymi czynnikami dla laminatów dla przemysłu, zadruk decyduje o ich właściwościach estetycznych, marketingowych i sprzedażowych. W większości renomowanych drukarni etykiet i naklejek wykorzystuje się maszyny do druku fleksograficznego, gdyż uważany jest on za najbardziej odpowiedni dla drukowanych laminatów. Pozwala on na uzyskanie duże ilości kolorów (np. 9-11) oraz wysoką jakość etykiety. Przeważnie wykorzystuje się do tego farby utwardzane UV z możliwością pokrycia lakierem błyszczącym lub matowym. Takie właśnie rozwiązania proponuje drukarnia fleksograficzna FLEXAR.

Zapewniamy fachowe doradztwo poligraficzne oraz indywidualne podejście do każdego Klienta. Dobieramy laminaty do zadruku fleksograficznego, biorąc pod uwagę:

  • wytrzymałość chemiczną
  • odporność mechaniczną
  • poziom ścierania się nadruku
  • zgrzewalność laminatu
  • cechy estetyczne (kształt docelowego opakowania produktu, błysk)

Zapraszamy po wybór laminatu do etykietowania produktów!