Zarządzanie kolorystyką etykiet samoprzylepnych

Projektanci, graficy i w końcu management zatwierdzający wysyłane do drukarni etykiet samoprzylepnych projekty, muszą zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Ogromną ilość decyzji jednak determinuje funkcjonujący już wizerunek medialny firmy i identyfikacja wizualna marki. Logotyp, opakowanie, gadżety – te elementy zapewne są monochromatyczne lub kolorowe. Jeśli do wykonania etykiet dla firm niezbędne jest zastosowanie kolorowych farb do druku, do głosu i gry wchodzi … technologia. A ściślej rzecz ujmując, aktualne innowacje w dziedzinie tego co w branży nazywa się „label colouring” (ang. barwienie etykiet).

Zatem sukces poprawnie i wyjątkowo zaprojektowanej naklejki samoprzylepnej w kolorze, zależy obecnie od wydajności urządzeń drukujących oraz podajników farb i tuszów drukarskich. Jesienią 2019 na całym świecie odbyło się wiele wydarzeń branżowych, które traktowały nie tylko o przemyśle opakowań oraz etykietowaniu produktów, ale również prezentowały innowacje w dziedzinie label colouring. 

Przeczytaj również:  Farby do etykiet samoprzylepnych

Innowacje w dziedzinie druku kolorowego etykiet

 Zagadnienie, na które wystawcy poligrafii poświęcili sporą ilość seminariów w tym sezonie, to właśnie color consistency dla etykiet – zgodność kolorystyki, kompatybilność kolorów. Oto niektóre z zaprezentowanych w mijającym roku rozwiązań dotyczących multikolorowych etykiet, drukowanych w rozmaitych technologiach przyszłości:

Na targach branżowych we włoskiej Florencji zaprezentowano rozwiązania dotyczące podajników do kolorowych farb drukarskich (firmy Bobst, Revo partners). Skupiono się przede wszystkim na druku fleksograficznym i sposobami jego unowocześnienia. Warsztaty dla ponad 600 uczestników opisały metodę Ink-on-Demand (IoD), w ramach których urządzenia drukujące etykiety są pozbawione tac, podajników i przesuwników, a kolor na etykietę podawany jest jedynie „na żądanie”, tylko wtedy gdy programator to przewiduje. Inną nowinką jest technologia DigiColor – wykorzystuje ona możliwość zaprogramowania podajnika kolorowej farby do etykiet tak, aby mieszał on w czasie rzeczywistym odcienie jaśniejsze i ciemniejsze tego samego pigmentu. Rezultaty są tak dokładne, że spełniają tzw. parametr Delta E, czyli wartość pomiaru widma światła widocznego dla oka człowieka. Oba te rozwiązania znacząco podniosą jakość i pewność odwzorowania kolorów na etykietach samoprzylepnych w skali CMYK oraz Pantone.

Rozwiązania, takie jak DigiColor, to znaczący krok dla identyfikacji wizualnej firm i marek chcących z jak największą precyzją uzyskiwać etykiety samoprzylepne marketingowe i inne. Mówimy o precyzji kolorystycznej, bowiem to konsekwencja marki w stosowaniu barw opakowań i produktów generuje zaufanie konsumentów i uwiarygadnia wytwórcę. To słowa klucze,  Color Consistency, czyli właśnie konsekwencja kolorystyczna nastręczała drukarniom etykiet samoprzylepnych największych problemów wraz z ewolucją farb oraz podłoży docelowych. Zarządzanie kolorystyką firmową staje się celem strategicznym managementu wielu przedsiębiorstw. Technologowie pracują w tych latach nad udoskonaleniem modelu Extended Color Gamut (ECG; ang. Rozszerzona Gama Koloru), który przewiduje digitalizację procesu dopasowania kolorów w druku naklejek samoprzylepnych. ECG ma zastąpić wręcz ludzkie oko i być niezbędną w druku fleksograficznym. 

 Dotychczasowo dostępne technologie dopasowywania kolorów, również cyfrowo, pozwalały na dopasowanie podstawowych barw CMYK do skali Pantone w 60%. Najnowsze rozwiązania z zakresu Color Consistency wnoszą do „gry” dodatkowe trzy barwniki: pomarańczowy (O), zielony (G) i fiolet (V). Dodatek skali OGV sprawia, iż najnowocześniejsze drukarnie fleksograficzne będą w stanie w 90% dopasować skale CMYK oraz Pantone, w danym projekcie drukowanej etykiety samoprzylepnej.