Rola etykietowania w marketingu produktów

Od kiedy słynny Philip Kotler wydał w roku 1994 przełomową dla marketerów książkę „Marketing” – zasady obowiązujące w tej przepastnej branży diametralnie się zmieniły. Globalna wioska rozrosła się, nowoczesne technologie oraz środki przekazu zrewolucjonizowały sprzedaż, handel, komunikację oraz postawy konsumenckie. Żyjemy w kulturze wizualnej i sensorycznej, dlatego jednak podstawowe przesłanie Kotlera pozostaje w mocy: marka musi się wyróżniać a strategia sprzedaży musi być skrupulatnie przygotowana. Od czego zaczyna przedsiębiorstwo chcące wprowadzić na rynek swój produkt? Od identyfikacji medialnej, logotypu, sloganu i identyfikacji mocnych stron. Te wszystkie elementy, w formie graficznej i barwnej, zawiera etykieta produktowa na opakowaniu.

Zauważalność i waga etykiet samoprzylepnych nigdy nie była tak istotna i cenna. Badania wykazują, iż od 40 do 60% konsumentów dóbr szybkozbywalnych (FMCG) podejmuje decyzję zakupową w około 15 sekund od znalezienia się w alejce w supermarkecie. Wiedzeni są oni podstawowym impulsem jaki wywołuje kolor, kształt lub elementy wyróżniające na naklejce samoprzylepnej na produkt.  Wystarczy, że wyobrazimy sobie etykietę Coca-Coli, Nutelli, Lays’ów czy choćby Vanish’a.

Wybór etykiety marketingowej

W naszej drukarni skupiamy się na wyselekcjonowanych typach etykiet, chcąc osiągnąć możliwie jak najdokładniejszą specjalizację. Drukarnia Flexar uważa właśnie etykiety marketingowe za jeden ze swoich klejnotów w ofercie produktowej

W przypadku różnych gałęzi produkcji i branży, zapotrzebowanie na drukowane etykiety samoprzylepne jest inne – odmienne dla mrożonek, kosmetyków czy żywności. W przypadku etykiet marketingowych obecnie triumfy święci druk fleksograficzny, z wykorzystaniem metody termotransferowej lub termicznej. Te technologie zapewniają perfekcyjne odwzorowanie kolorów i czcionek, ochronę przed wilgocią czy promieniami UV. Mówiąc wprost – zapewniają możliwie największą przy średnich budżetach marketingowych, jakość naklejek samoprzylepnych. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia celu drukowania etykiet marketingowych, a są to przede wszystkim:

  • akcje promocyjne, rabatowe, loterie i konkursy produktowe
  • krótkie serie produktów w handlu detalicznym
  • merchandising (gadżety i bibeloty firmowe) 
  • oznakowanie przeceny
  • oznakowanie produktów „bez GMO”, organicznych, o obniżonej zawartości tłuszczu etc.
  • akcje rebrandingowe
  • oznakowanie jakości ISO i innych certyfikatów.

Do wykonania dedykowanego projektu etykiety marketingowej można zastosować nośnik w postaci papieru lub folii danego typu, a nawet tekturę falistą lub materiał holograficzny. Wszystko – jak niezmiennie podkreślamy – uzależnione jest od kalibru akcji promocyjnej oraz charakteru marki. Oprócz funkcji dywersyfikacyjnej na rynku produktów detalicznych, etykiety marketingowe mają również inną istotną rolę. Ich spójność z marką towarową pozwala na wyeliminowanie fałszywek i podróbek logotypów lub identyfikacji medialnej przedsiębiorstwa. Kompleksowe ich wykonanie w drukarni fleksograficznej pozwala więc na jeszcze większe oddziaływanie na niezdecydowanych konsumentów oraz tych, od których firma chce uzyskać zaufanie i długofalowe zaufanie do gamy produktów.