Branża beauty oraz higieny osobistej – etykietowanie 

Jednym z kluczowych obszarów działalności poligraficznej, oprócz produkcji żywności i logistyki, jest przemysł kosmetyczny. Podobnie jak „spożywkę”, konsumenci nabywają produkty pielęgnacyjne, czyszczące oraz luksusowe kosmetyki równie często i są one równie niezbędne do codziennego funkcjonowania. Również podobny jest proces zachodzący w obszarze decyzji zakupowej klienta, etykieta samoprzylepna na produkcie higienicznym musi na tyle apelować do niego, aby skłonił się do kupna. Lub chociażby zapamiętania danej marki i wizualizacji medialnej producenta, bądź polecił znajomym – „stary, dobry marketing szeptany”. Sporą różnicę między żywnością a kosmetykami natomiast, stanowi tempo zmiany trendów obowiązujących etykietowanie w branży beauty. Właściwie można nazwać je modą sezonową, choć w ostatnich 8-10 latach przeważa nacisk konsumentów na produkty bio, ekologiczne, transparentne w przekazie (ale też i formie, o czym później) – do nakłada na drukarnie etykiet samoprzylepnych konkretne wymagania. Przede wszystkim w designie i oferowanych ulepszeniach naklejek na kosmetyki, ale również w zakresie technologii, zrównoważonego rozwoju oraz optymalizacji produkcji etykiet.

Mantra producentów opakowań oraz etykiet na kosmetyki (ang. cosmetics packaging & labeling) brzmi:

„Nawet 75% decyzji zakupowych w branży kosmetycznej podejmowanych jest przez konsumenta „przy półce sklepowej. Dlatego niezbędne jest innowacyjne podejście do etykietowania produktów w celu jak najwyższej dyferencjacji.” 

Obecnie eksperci i analitycy rynku podkreślają 4 trendy na rok 2020 w zakresie etykietowania w branży beauty oraz naklejek na produkty higieny osobistej. 

1. FUNKCJONALNOŚĆ – według dyrektorów wykonawczych największych firm poligraficznych kluczowy jest dobór podkłady etykiety samoprzylepnej. Musi ona pasować do jak największej ilości rodzajów opakowań produktów, aby produkcja była elastyczna i możliwie „wymienna” w ramach serii towaru. Zatem oferuje się szeroką gamę folii do naklejek samoprzylepnych, które posiadają dużą zginalność, przy zachowaniu integralności strukturalnej. Etykiety na kosmetyki powinny odpowiadać wymaganiom niskiego napięcia powierzchniowego, być odporne na wodę oraz tłuszcze, smary, olejki. 

2. ZGODNOŚĆ LEGISLACYJNA – rynek kosmetyczny jest szeroko regulowany prawnie, przede wszystkim w zakresie umieszczania na etykiecie samoprzylepnej składników produktu oraz ostrzeżeń dotyczących jego stosowania. W sukurs tym wymaganiom przychodzą etykiety wielowarstwowe, np. peel-and-read, które pozwalają na zachowanie maksymalnej powierzchni opakowania dla dodatkowych informacji tekstowych, nie poświęcając miejsca na grafikę i kolorystykę firmową. 

3. SHELF APPEAL –  w wolnym tłumaczeniu sposób w jaki produkt prezentuje się na sklepowej półce, efekt estetyczny etykiety dla konsumenta. W 2020 roku króluje trend na etykiety „no label look”, przezroczyste, minimalistyczne, które sprawiają wrażenie wysokiej jakości marki i dobrze przemyślanej wizji ECO. Duże znaczenie zatem zyskują etykiety samoprzylepne premium, naklejki holograficzne, kody QR oraz podkreślenie użycia materiałów zgodnych z tzw. sustainability. 

4. KWESTIE ŚRODOWISKOWE –  według danych z Brukseli, branża beauty produkuje rocznie 120 miliardów jednostek opakowań produktowych, które trafiają do utylizacji lub na wysypiska. Analizy mówią nam, iż rok 2025 to graniczna dla dobra środowiska data, w której przemysł etykietowania i opakowań kosmetyków powinien skupić się na lepszym wykorzystaniu materiałów z recyklingu. Należy również znaleźć balans pomiędzy trendem na eco-papier opakowaniowy i naklejkowy, a potrzebą opakowań foliowych dla produktów higienicznych przechowywanych w warunkach wilgotnych (jest to ich większość: łazienka, kuchnia, obiekty sportowe i rehabilitacyjne).