Drukowanie etykiet a stymulowanie ochrony środowiska

Producenci opakowań produktowych są doskonale świadomi wpływu ich wytwórczości na środowisko naturalne, negatywnej prasy w przypadku stosowania dużych ilości plastiku oraz społecznego zapotrzebowania na tzw. zrównoważony rozwój. W samym środku tej układanki znajdują się gałęzie przemysłu generujące najwięcej odpadów – żywnościowy, kosmetyczny, medyczny. Z kolei ich meandry w ostatnich latach skupiły wysiłki wielu krajów, w kierunku opracowania zasad prawnych produkcji etykiet samoprzylepnych na produkty. Dlaczego?  Naklejka produktowa to często jeden z najważniejszych bodźców prowadzących konsumenta do zakupu. Musi go też ona informować o składzie, pochodzeniu i innych ważkich cechach produktu. Dlatego drukarnie fleksograficzne dostosowują swoje, z kolei, produkty i projekty jak i technologie do wymogów EKO. 

Jakość i zgodność z wymogami przekazywana poprzez drukowaną etykietę samoprzylepną jest kluczowa dla producentów np. żywności. Inną okolicznością są deklaracje środowiskowe na produktach, zgodne z międzynarodową normą ISO 14020:2003.

Na etykietach informacyjnych, według wyżej wspomnianej normy zapewnienie o zrównoważonym rozwoju i ekologiczności towaru to:

„stwierdzenia określające aspekty środowiskowe wyrobu lub usługi, mogące przybierać formę oświadczenia, symbolu lub znaku graficznego na wyrobie lub naklejce na opakowaniu, w piśmiennictwie dotyczącym wyrobu, w biuletynach technicznych, w ogłoszeniu lub w reklamie”.

Cała seria norm ISO 14000 podzielona jest na podsekcje i określa cechy etykiet samoprzylepnych środowiskowych. Są to m.in. dobrowolność, zgodność z dobrą praktyką naukową, elastyczność w zakresie innowacji etc. Koniec końców drukowanie samoprzylepnych etykiet EKO sprowadza się do wykazania w nadruku przewagi konkurencyjnej danego produktu nad innymi.

Ekoetykiety samoprzylepne 

W naszym kręgu geograficznym od 2013 roku Komisja Europejska wzmocniła starania dotyczące standaryzacji tzw. ekoetykiet w produkcji, logistyce i handlu. Zawierało się to w podstawowych poradach dla przedsiębiorców, np. o umieszczeniu na przyjaznym środowisku produkcie nalepki informacyjnej w postaci zielone pędu, ziarna czy kielicha kwiatu. W kolejnych latach pojawiły się inne elementy projektu etykiet samoprzylepnych, często w „kolorach ziemi” czyli zieleni, brązie. Uniwersalny znak utylizacji, piktogram BIO i RECYKLING również należą do tej rodziny. Pojawiły się ekologiczne opakowania wykonane z odzyskanej tektury lub materiałów ulegających szybkiej degradacji. Co czynią drukarnie etykiet samoprzylepnych w tym zakresie?

Przede wszystkim, ze strony innowacyjnych i świadomych poligrafów, jest to wykorzystanie nietoksycznych farb drukarskich oraz modyfikacja maszyn drukujących etykiety. Chodzi tu przede wszystkim o wszelakie podajniki w druku termicznym, termotransferowym lub druku etykiet flexo. Przepisy wciąż ewoluują zatem wysiłku wymaga to również od niezwykle dziś popularnych drukarni fleksograficznych. Warszawa również do 2022 roku powinna dokonać stosownych zmian w tym zakresie – trzymamy kciuki!