Znaczenie tworzyw sztucznych

W przemyśle spożywczym, kosmetycznym czy medycznym polimery wykorzystywane są od dawna. Są to przede wszystkim PP (polipropylen), PE (polietylen), PCV (polichlorek winylu), PET czyli Poli(tereftalan etylenu), czy też BOPP (polipropylen dwuosiowy). Do każdego z tych materiałów poligrafowie są w stanie dopasować idealny rodzaj druku na etykiecie samoprzylepnej, zapewniając produktowi optymalne parametry. Innowacyjne i niestrudzone doskonalenie tych materiałów umożliwiło branży opakowań rozwój w obecnie niezmiernie pożądanym kierunku – flexible packaging. Ten model projektowania i produkcji opakowań jest obecnie drugim najpopularniejszym trendem wśród producentów. Na sukces FP w ostatnich latach składa się kilka czynników, które dotyczą zarówno samej konstrukcji opakowania, jak i wachlarza zastosowań do nich drukowanych etykiet samoprzylepnych. 

Charakterystyka Flexible Packaging 

Flexible Packaging określane jest jako takie opakowanie produktu lub jego część, które mogą być swobodnie odkształcane – zmienione pod względem kształtu. Mogą one przyjmować formę pakietu, woreczka, sakiewki, wkładki lub owijki. Niezwykłą popularnością cieszą się opakowania towaru, które ze względu na giętkość można stosować w bardzo przyjazny konsumentowi i wygodny sposób, na co składa się schludność, typ „otwórz-zamknij” czy łatwość wydobywania produktu z opakowania. Można zapytać, czy tego typu pojemniki na np. żywność czy kosmetyki, są odpowiednie dla naklejek samoprzylepnych, drukowanych kodów kreskowych czy innych etykiet produktowych wymaganych prawem i dobrymi praktykami. 

Okazuje się, że w skali globalnej, producenci postępujący z zasadami etykietowania produktów za pomocą drukowanych nalepek, wydadzą w 2019 roku około 1.6 miliarda dolarów na model Flexible Packaging. Kategorie produktów szczególnie pożądane w tym zakresie opakowań pod etykiety to:

  • wyroby mięsne, garmaż
  • słodycze
  • nabiał FMCG
  • mrożone ciasta, makarony FMCG
  • ryzy papieru przemysłowego
  • farmaceutyczne paski testowe, środki opatrunkowe
  • produkty pielęgnacyjne: mydła, gąbki, tubki past, szampony, żele.

Druk etykiet w modelu Flexible Packaging

 Z międzynarodowych badań wynika, że aż 71% konsumentów preferuje opakowania „giętkie, plastyczne”, niż sztywne, szklane, tekturowe czy metalowe. Skoro więc zapotrzebowanie jest tak duże, poligrafia również musi dostosowywać się do podaży rynkowej w kwestii etykietowania produktów w tej technice. Na korzyść drukarni etykiet samoprzylepnych działa fakt, iż wykorzystywane we FP materiały, kompozyty czy żywice, są odpowiednie dla druku fleksograficznego. A większość nowoczesnych drukarni naklejek posiada już do tego celu odpowiedni sprzęt, lub z łatwością może go unowocześnić. W profesjonalnej prasie branżowej poligrafowie odnajdą wiele wskazówek jak dostosować zamówienie w typie Flexible Packaging do wąskich pras taśmowych. Są to nowe wyzwania dla branży etykietowania produktów, również w zakresie wytrzymałości farb drukarskich, wykończeń laminatem, materiałów metalicznych, pakowania w specjalnej atmosferze ochronnej czy przenikania substancji przez opakowanie. 

Warto jednak zainwestować w poszerzenie wiedzy swoich poligraficznych ekspertów oraz innowacje druku fleksograficznego, jako że w 2019 roku rynek Flexible Packaging może osiągnąć przychody w wysokości nawet 21 miliardów USD globalnie!