Metody zabezpieczania etykiet samoprzylepnych

W terminologii drukarnii fleksograficznych metody te nazywa się uszlachetnieniem etykiety, z wykorzystaniem rozmaitych materiałów. Czasy prostej drukowanej naklejki już bowiem minęły. Nie służą one jedynie do wyróżnienia produktu na tle sklepowej konkurencji, nie są zaledwie emanacją identyfikacji wizualnej marki przedsiębiorstwa. Etykiety samoprzylepne muszą wytrzymać wiele procesów, od samego zadruku w maszynach pracujących z zawrotną prędkością, po proces etykietowania oraz transport i magazynowanie. Aby zapewnić trwałość nalepki samoprzylepnej do końca trwania cyklu życia produktu, producenci stosują uszlachetnienia, niezależnie od tego czy jest ona wydrukowana na papierze czy tworzywie sztucznym. Oto dwie najpopularniejsze techniki!

Przeczytaj również:  Lakiery UV do etykiet samoprzylepnych

Lakierowanie etykiet samoprzylepnych

Lakierowanie naklejek to zasadniczo rzecz biorąc takie ich zabezpieczenie, by były odporne na tarcie mogące powodować uszkodzenie lub oderwanie jej od podłoża. W wielu przypadkach służy ono również uatrakcyjnieniu etykiety samoprzylepnej, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta. Oprócz funkcji ochronnych więc, etykiety można pokrywać lakierami wybiórczymi, wypukłymi, tzw. sensorycznymi, zapobiegającymi fałszerstwu czy warstwami znaczników języka Braille’a. Lakiery do etykiet samoprzylepnych mogą mieć wykończenie matowe, błyszczące czy imitujące brokat. Skuteczną ochronę dla etykiet stanowią lakiery utwardzane promieniami UV, bardzo popularne w nowoczesnym druku fleksograficznym. Innowacyjne lakiery UV flexo znajdują zastosowanie nawet dla uszlachetnienia etykiet samoprzylepnych z drukiem cyfrowym. 

Etykiety wielowarstwowe typu peel-and-read stanowią inny rodzaj wyzwania dla lakierów do naklejek. Tego typu lakiery muszą być przystosowane do wielokrotnego zginania i napięcia powierzchniowego, dlatego w ich przypadku kluczową rolę stanowi rodzaj użytego do etykietu kleju. To pole do popisu dla drukarni fleksograficznych produkujących etykiety marketingowe i promocyjne. 

Laminowanie etykiet samoprzylepnych

W jakim celu laminuje się etykiety i co to za proces? To, oczywiście, również zabieg mający na celu ochronę naklejki przed czynnikami zewnętrznymi, blaknięciem i ścieraniem. W odróżnieniu od lakierowania, laminowanie polega na „zamknięciu” pustej lub zadrukowanej etykiety w solidnym materiale ochronnym, niczym w kapsule. Niezależnie od tego w jakim segmencie rynku naklejka jest używana, czy jest narażona na wysoką temperaturę, wilgoć czy substancje żrące, dobór właściwego laminatu (często nazywanego over-lamination) to kwestia zasadnicza. Jeśli kiedykolwiek korzystali Państwo z domowej laminarki to jasne jest, że otrzymujemy pokryty folią dokument, plakat czy wizytówkę, zazwyczaj o wykończeniu błyszczącym. W świecie profesjonalnego druku fleksograficznego metody są nieco bardziej skomplikowane.

Naturalnie wykorzystuje się również laminowanie termalne (zgrzewalne), lecz przede wszystkim kleje wodno-rozpuszczalne, silikonowe, akrylowe kleje do etykiet oraz spoiwa utwardzane UV – w zależności od konieczności ochrony informacji nadrukowanej na etykiecie samoprzylepnej. Otrzymana struktura laminatu więc, to materiał wyjściowy plus klej, jako tandem ochronny. Obecnie najbardziej popularnym laminatem do etykiet samoprzylepnych jest polipropylen o znakomitej przejrzystości, zazwyczaj 2-milimetrowy. Do cięższych zadań, takich jak ochrona przed chemikaliami, stosowany jest poliester (również 2 mm) sprawdzający się świetnie w przypadku druku termotransferowego etykiet samoprzylepnych.