Druk etykiet samoprzylepnych to nie wszystko

Niezależnie od tego czy składamy zamówienie w drukarni etykiet samoprzylepnych w celach prywatnych, czy jako przedsiębiorstwo, pod uwagę musimy wziąć szereg czynników. Sama grafika, napis czy logotyp to kwestie gustu, potrzeb akcji marketingowej czy identyfikacji medialnej firmy. Jedną z najważniejszych, nie mniej jednak, kwestii do rozstrzygnięcia w drukarni fleksograficznej jest sposób naklejenia etykiety na powierzchnię docelową. Giętkie lub sztywne opakowanie, szkło, metal, ściana salonu czy obudowa sprzętu elektronicznego. Jak skutecznie wykonać aplikację naklejki samoprzylepnej na dany towar lub powierzchnię?

Czynniki decydujące o metodzie nanoszenia etykiety samoprzylepnej:

  • rodzaj powierzchni docelowej (tworzywo sztuczne, papier/tektura, szkło, metal)
  • czynniki środowiskowe (temperatura czyli nagrzewalność, wilgotność, nasłonecznienie)
  • tekstura, wypukłość, giętkość powierzchni docelowej
  • pożądana estetyka drukowanej etykiety samoprzylepnej
  • porady doświadczonych pracowników drukarni etykiet, takich jak FLEXAR

 

Naklejki drukowane na użytek domowy

W ostatnich latach modne stało się ozdabianie elementów wyposażenia mieszkania lub domu, ornamentyką w formie drukowanych naklejek. Mogą być one przeznaczone do każdego z domowych pomieszczeń oraz różnych powierzchni. Klasycznie jednak naklejki nanosi się na płaskie powierzchnie, ewentualnie zakrzywione pod kątem który nie narusza integralności etykiety.  Mogą to być fronty szafek, ściany, sprzęt RTV lub AGD oraz wszelkie powierzchnie szklane. Drukowane naklejki dekoracyjne są zwyczajowo samoprzylepne, co ułatwia użytkownikom ich wykorzystanie. 

Rzeczą kluczową jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Należy ją, przede wszystkim, dokładnie oczyścić, odtłuścić i wysuszyć. Polecane metody to klejenie na mokro (dla małych i dużych powierzchni, szkła, metalu i plastiku) lub na sucho (dla małych, także nierównych powierzchni). Etykiety samoprzylepne na arkuszach posiadają podkład papierowy, od którego naklejkę można swobodnie odkleić. Aby uzyskać najlepszy efekt wizualny musimy uważać, aby pod drukowaną naklejką nie pozostały pęcherzyki powietrza.

Naklejki drukowane dla biznesu

Do aplikacji drukowanych etykiet w hurcie i detalu wykorzystuje się mniej lub bardziej zaawansowany sprzęt. Często jest to proces w pełni zautomatyzowany, w wielu sieciach sprzedaży oraz magazynach logistycznych stosowane są ręczne lub automatyczne etykieciarki. Skuteczne naklejanie etykiet zależy w dużej mierze od sektora i branży produkcyjnej. Specjalne normy międzynarodowe i lokalne regulują w szczególności przemysł żywnościowy oraz farmaceutyczny. W tych obszarach drukarnie etykiet samoprzylepnych muszą dostosować technologię do wymogów sanitarnych, reguł nanoszenia kodów kreskowych, kodów QR czy numerów seryjnych. 

Dla delikatnych opakowań lub przedmiotów używa się metody „nadmuchiwania” naklejek samoprzylepnych za pomocą pędu powietrza. Dla nierównych powierzchni można wykorzystać metodę wprasowywania lub „nabijania” etykiet. Wiele zakładów produkcyjnych wykorzystuje, szczególnie dla dużych partii towaru wymagających zapakowania, metodę ślizgową – przypominającą owijanie pudełka taśmą wprost z rolki. W biznesie zatem, oprócz estetyki, kluczową rolę spełniają normy formalne oraz przeznaczenie drukowanej naklejki samoprzylepnej.