Druk etykiet na papierze

Na naszym firmowym blogu często podkreślamy, jak ważne są materiały wykorzystywane do produkcji etykiet samoprzylepnych, naklejek i nalepek, zarówno na arkuszach czy w postaci etykiet na roli. Podkład, czyli rodzaj materiału na który nanoszony jest farba i lakiery do etykiet, to klucz o sukcesu. Wygląd opracowanej przez grafika kompozycji, użyte czcionki czy przekaz marketingowy nie będą wiele warte, jeśli nośnik etykiety samoprzylepnej zwyczajnie się zniszczy lub odklei.

Etykiety papierowe w szczególności wykorzystywane są do oznaczania produktów, urządzeń czy innych powierzchni, które znajdują się w suchym środowisku. Z przyczyn oczywistych taka naklejka jest podatna na szkodliwy wpływ wilgoci, płynów, olejów czy smarów. Jeśli w projekcie nie przewidziano ochronnych warstw dla etykiety, produkty nią opatrzone powinny być przechowywane w pomieszczeniach, kontenerach i „pod dachem”. To niezwykle istotna zmienna w przypadku kwestii logistycznych, czyli transportu i magazynowania.

Konfiguracja papieru do etykietowania

W przypadku nośnika drukarskiego, jakim jest papier, najważniejsze kryteria to typ powłoki oraz gramatura papieru. Inną kwestią do rozstrzygnięcia jest samo opakowanie produktu, jaki będziemy etykietować. Wybierając papier na naklejkę należy ocenić kształt docelowego opakowania, jego krzywiznę, zagięcia oraz to, czy podczas transportu i użytkowania będzie ono ściskane i narażone na duże siły tarcia. W zależności bowiem od typu papieru i jego gramatury, włókna materiału będą zachowywać się mniej lub bardziej elastycznie. Do tego etapu konfiguracji należy też, oczywiście, wybór kleju do etykiet, odpowiadającemu zarówno podkładowi, oraz powierzchni do której będzie przylegać naklejka samoprzylepna. 

Nalepki papierowe mogą mieć tysiące zastosowań, od kodów kreskowych na opakowaniach, po słoiki z przetworami i napojami, jak również prasę, materiały papiernicze. Są to opcje dla producentów, którzy dysponują określonym budżetem, czyli są ekonomicznie efektywne i wydajne. Ze względu na prostotę konfekcjonowania – przycinania do formy – naklejki na papierze drukowane są w rozmaitych kształtach i formach. W szczególnych przypadkach i właściwej konfiguracji, etykiety papierowe dostępne są dla produktów mrożonych oraz jako etykiety transportowe/oznaczenia przewozowe. 

Rodzaje papieru do etykietowania 

Papier matowy

 Do użytku wewnętrznego o niskiej wilgotności. Przeciętna grubość – 80µm. Wytrzymały na temperatury średnio -15 do +50 stopni Celsjusza. Dostępny dla druku termicznego lub termotransferowego. Zastosowanie do opakowań nie odkształcających się (szkło, metalowe pojemniki, tabliczki informacyjne). Papier matowy do etykiet stosuje się z klejem permanentnym, usuwalnym lub spoiwem na produkty mrożone. Występuje w wersjach nieprzezroczystych (do zmiany etykiety, korekty ceny lub dat na opakowaniach).

Papier półmatowy

Faktura i połysk pomiędzy papierem matowym, a papierem laminowanym – jeden z najpopularniejszych na rynku handlu detalicznego. Do użytku wewnętrznego bez cieżkich warunków cieplnych i pyłowych.  Przeciętna grubość – 80µm. Wytrzymały na temperatury średnio -20 do +80 stopni Celsjusza. Idealnie przylegający do tektury, plastiku i metalu. Do zastosowania przy etykietach z klejem permanentnym, usuwalnym i do mrożenia. Opcja niekosztowna o średnim odbiciu światła. Do repozycjonowania etykiet.

Papier błyszczący

 Papier do użytku wewnętrznego o niewielkiej wilgotności.  Przeciętna grubość – 80µm. Wytrzymały na temperatury średnio -20 do +80 stopni Celsjusza. Idealny do opakowań i pojemników o małym narażeniu na odkształcenia. Doskonale zachowujący się z klejami permanentnymi. Papier do etykiet marketingowych, naklejek produktowych, etykiet ozdobnych. Odpowiedni do zadruku metodą termostransferową. Odwzorowanie kolorów i konturów w jakości fotograficznej.