Wpływ kształtu na czytelność nalepki 

W początkach rozwoju masowej produkcji i sprzedaży dóbr najbardziej popularne były etykiety kwadratowe i prostokątne. Jak łatwo się domyślić, był to najprostszy sposób wykonania nalepki na produkt, na papierze w prostym – łatwym do przycięcia – kształcie.  Wydaje się to logiczny wybór producentów, również ze względu na prostotę umieszczenia na etykiecie czytelnej informacji o składzie produktu, danych jego wytwórcy i innych elementów. Wraz z dynamicznym rozwojem poligrafii, dywersyfikacji strategii przedsiębiorstw oraz – wraz ze stopniowym nasyceniem rynku jednak, zaistniała potrzeba wyróżnienia się pośród ogromu produktów dostępnych w sprzedaży detalicznej. Na pierwszy ogień poszedł ten element wzornictwa i identyfikacji wizualnej, związany z kolorem etykiety samoprzylepnej lub nalepki wykonanej w innej technologii. 

 Przeczytaj również: Psychologia koloru w biznesie | Drukarnia Flexar

Jako, że następowało jednocześnie różnicowanie kształtów i wielkości opakowań produktów, należało zmienić podejście do etykietowania ich w sposób zapewniający maksymalną czytelność oraz rozpoznawalność marki. Tutaj do gry weszły etykiety okrągłe i owalne do oznaczania wyrobów przemysłowych. Niezbędne okazały się rozwiązania szyte na miarę dla danej firmy czy serii produktów, czemu w sukurs przychodzą nowoczesne drukarnie, takie jak podwarszawski Flexar. Doskonałe zrozumienie wizji danej marki owocuje dobraniem idealnej etykiety owalnej, odpowiednie przycięcie naklejki pod wymiar i dobry design. Nalepki owalne posiadają swoją specyfikę i sprawdzają się najlepiej w kilku szczególnych przypadkach. 

Przeznaczenie etykiet owalnych

Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w 2017 produkcja artykułów spożywczych stanowiła 17% wytwórczości całej gospodarki, ze wzrostem r/r na poziomie 3-5%. To właśnie w przemyśle spożywczym etykiety mają największe znaczenie i tym przypadku wysiłki mające na celu skuteczna identyfikację marki są najbardziej intensywne. Owalny kształt idealnie sprawdza się w roli elementu zwracającego uwagę na specjalne informacje i stanowi dekoracyjną alternatywę dla zwykłej prostokątnej etykiety. Metod zadruku i kreacji etykiety owalnej jest w zasadzie nieograniczony. Mogą być to nalepki o różnym promieniu koła w odkształceniu, idealnie nadające się na butelki na napoje czy butelki na wino, pojemniki na oleje i oliwy, opakowania produktów mlecznych, najróżniejsze słoiki, pojemniki z konserwami. Stosowane są również jako łączniki zapakowanych partii produktu lub opakowań promocyjnych 2+1, jako swoista „plomba”.

Również przemysł kosmetyczny i farmaceutyczny korzystają z wizualnych atutów drukowanych etykiet owalnych chociażby w przypadku fiolek z lekami, preparatami leczniczymi, perfum, słoików z kremami czy świec. 

Owalne etykiety informacyjne

Naklejki informacyjne umieszczane są w celu oznakowania produktu ze względu na jego unikalne cechy. Mogą to być alergeny, dana zawartość procentowa np. mięsa, tłuszczu, jak również informacja o pochodzeniu produktu, certyfikacji, spełnionych normach ISO.

Owalne etykiety promocyjne

Naklejki promocyjne służą akcjom rabatowym w handlu i często są drukowane na folii z łatwo usuwalnym klejem – można w ten sposób oznaczyć promocję tylko na pewną partię materiału. Tekst na etykiecie to zazwyczaj procent bonifikaty, opcje 3za1 czy dodatkowy procent produktu w opakowaniu. 
Owalne etykiety marketingowe 
Powszechne nalepki marketingowe są częścią strategii komunikacyjnej firmy. Zawierają druk mówiący o zaletach produktu, odsetku zadowolonych klientów, gwarancji jakości i innych cechach etykiet odróżniających markę na tle innych na rynku.