Etykiety transparentne – zalety

Jak bardzo przezroczysta, czy też przejrzysta, może być etykieta z drukarni fleksograficznej? Jak jej produkcja wpływa na estetykę finalnego opakowania produktu czy towaru? Badania rynkowe i konsumenckie wykazały w ostatnich latach, że wykorzystanie transparentnej etykiety samoprzylepnej wpływa korzystnie na intencję zakupową klientów. Dane wskazują na to, że nie tylko brand czy logotyp marki są lepiej eksponowane, ale w dobie świadomych zakupów konsument ceni sobie możliwość niezakłóconej inspekcji produktu w środku pojemnika. Tren na etykiety przezroczyste jest szczególnie widoczny w branży kosmetycznej, farmaceutycznej czy drogeryjnej. Nie pozostaje jednak bez wpływu na atrakcyjność artykułów żywnościowych (wyrobów cukierniczych, pieczywa czy napojów) – z podobnych powodów. Na czoło wysuwa się jednak czynnik obecnie kluczowy dla wielu zakupowiczów – naturalny wygląd produktu!

Przeczytaj również:  Etykiety na folii. Zalety i cechy

Przezroczyste etykiety – cechy

 W branży poligraficznej potocznie mówi się o etykietach transparentnych „czystych jak łza” (ang. glass-clear), lub „zamglonych” (ang. frosted). Dodatkowo drukarnie fleksograficzne w dużych miastach oferują do wyboru wykończenie matowe lub błyszczące. Bardzo często wykorzystywanym podkładem dla takiej etykiety samoprzylepnej jest poliester. Klienci wybierają rodzaj wykończenia w dwójnasób: etykieta matowa zapewnia wizualny kontrast z opakowaniem np. z polerowanego szkła, i odwrotnie. Co jest często podkreślane w katalogach produktowych drukarni, etykieta transparentna rozwiązuje kwestię dopasowywania kolorystycznego nalepki, do linii identyfikacji wizualnej marki. Decydując się na to rozwiązanie, producent „gra” efektem przejrzystości i wysokiej jakości, eleganckim wykończeniem etykiety – nie zaś paletą barw. 

 Usuwanie transparentnej etykiety samoprzylepnej nie jest kwestią oczywistą. Większość poliestrów, przy próbie usunięcia, niezależnie od wykończenia matowego czy błyszczącego, pozostawia osad na opakowaniu. Kleje używane do tego typu naklejek przezroczystych są – oczywiście – również przejrzyste, jednak ślad po nich może pozostać w miejscu naniesienia przy produkcji. Generalną zasadą jest to, że transparentny poliester gloss, pozostawia za sobą mniej „śladów”. Dość innowacyjną metodą nanoszenia przezroczystych naklejek na produkt jest wykorzystanie przyciągania elektrostatycznego (ang. static cling). Metoda ta eliminuje ryzyko pozostawienia osadu w przypadku konieczności usunięcia etykiety z produktu.