Etykietowanie pod koniec I dekady XXI wieku

Czy przewidywania w branży poligraficznej i etykiet produktowych się sprawdziły? Czy eksperci poprawnie przewidzieli zmiany i kierunek rozwoju? W niektórych obszarach tak, w innych zupełnie nie. Przykładowo zwrócenie się ku drukowanym naklejkom wysokiej jakości, nastąpiło pośród olbrzymiej liczby producentów. Dotyczy to przede wszystkim przemysłu spożywczego. Również jeśli chodzi o design, w tej właśnie branży obserwuje się skupienie konsumenta na grafice i wymienianiu kluczowych składników produktu żywnościowego. Przewidywano, iż klienci będą wykazywali mniejszą intencję zakupową w przypadku skomplikowanej, długiej i wyczerpującej w treści etykiety samoprzylepnej. Poprawnie przewidziano wzrost konkurencji na rynku etykietowania opakowań, poprzez pogłębiony research brandingowy. Ciekawostką jest to, iż coraz więcej drukarni fleksograficznych stawiało sobie w 2019 roku za cel, inkorporowanie w miarę możliwości, Koloru Roku Pantone, do projektów naklejek samoprzylepnych. W każdym razie – globalnie – jakość kroczyła przed ilością. 

Etykietowanie produktów i urządzeń – prognozy na 2020

Najwięksi i najważniejsi gracze z zakresu analiz rynkowych w etykietowaniu, wydali z końcem upływającego roku obszerne raporty. Dotyczą one zarówno branży opakowań, jak i rynku farb drukarskich oraz klejów do etykiet. Dużo miejsca do researchu dostarczają publikacje o etykietach inteligentnych, w tym technologiach nanoszenia kodów kreskowych. Jedno jest pewne – rynek etykietowania ma w 2020 roku olbrzymi potencjał i prognozuje się wiele innowacyjnych trendów. Wystarczy zaznaczyć, iż sam rynek produkcji opakowań, nierozerwalnie związany z etykietami samoprzylepnymi, osiągnie estymowany poziom obrotów 1,000,000,000,000 USD (kwintylion).

Oto zestawienie kluczowych trendów 2020:

  • CYFROWY DRUK ETYKIET: już w poprzednich latach można było swobodnie powiedzieć, iż zadomowiliśmy się w świecie cyfrowym. Dla etykietowania oznacza to, nie mniej ni więcej, że podstawą procesu produkcyjnego jest generowanie druku z cyfrowej wersji projektu. Słowem fizyczna etykieta samoprzylepna powstaje wg. mechanizmu digitalizacji. Pozwala ona na daleko większą elastyczność i dopasowanie do potrzeb klienta, niż np. skład tekstu w przeszłości. Po raz pierwszy w 2019 roku fleksograficzny druk wąskowstęgowy wyprzedził też tradycyjne flexo. 

 

  • PERSONALIZACJA i FLEXIBLE PACKAGING: druk cyfrowy oraz rozwiązania z gatunku flexible packaging, pozwalają na daleko idące dostosowanie etykiet samoprzylepnych do indywidualnych grup docelowych. Zawierają się w tym hologramy, opakowania typu vintage, etykiety brandingowe, naklejki dla branży e-commerce. W 2020 roku personalizacja etykiet samoprzylepnych znajdzie się na najwyższym dotąd poziomie, również w zakresie wykorzystywanych do ich produkcji technologii.

 

  • INNOWACJE TECHNOLOGICZNE: w nadchodzącym roku czeka nas dalsza digitalizacja oraz automatyzacja procesów produkcyjnych w etykietowaniu. Przede wszystkim, obok kwestii nowoczesnych parków maszynowych, należy zwrócić uwagę na pożądane obecnie oprogramowanie oraz technologie online. Z całą pewnością poligrafia zwróci się, podobnie jak inne branże, w kierunku sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowemu oraz przechowywaniu danych w chmurze.  W szerszym niż dotychczas zakresie będą wykorzystywane metody: RFID ( Technologia radiowych identyfikatorów), kody kreskowe NFC (Komunikacja bliskiego zasięgu), MIS  oraz ERP czyli informatyczne systemy zarządzania.

TO BĘDZIE DOBRY ROK DLA BRANŻY ETYKIET SAMOPRZYLEPNYCH! WIELU SUKCESÓW BIZNESOWYCH W 2020 ROKU ŻYCZY ZESPÓŁ DRUKARNI FLEXAR