Druk wlepek samoprzylepnych

Street art, outdoor promotion, marketing partyzancki, vlepkarstwo. Na naszym blogu wspominaliśmy już o zaletach tej kompaktowej formie promocji marketingowej firm, ale również wydarzeń kulturalnych i osobistych portfolio zawodowych. Służą one skutecznej komunikacji z potencjalnym odbiorcą reklamy czy przekazu medialnego, jak również celom wagi państwowej – np. wlepki wyborcze, vlepki aktywistów. Jednak nadal w opinii publicznej, szczególnie doświadczonej boomem przełomu lat 90. i dwutysięcznych, kojarzą się one z naklejkami samoprzylepnymi w środkach komunikacji miejskiej. Na murach, poręczach przejść podziemnych – zazwyczaj o niewybrednych treściach. Choć drukarnie etykiet samoprzylepnych o formacie wlepki nie są odpowiedzialne za to, jak odebrany będzie poligraficzny projekt, zdają sobie one sprawe z regulacji prawnych i zawsze służą pomocą Klientowi w doborze naklejki. Ustalmy ponownie tę garść przepisów i metody postępowania w wykorzystaniu wlepki samoprzylepnej jako formy przekazu. 

Przeczytaj również:   Kleje do etykiet samoprzylepnych

Kiedy rynek reklamowy nieskrępowanie rozkwitał w latach 90. ubiegłego wieku, sporo regulacji w tej kwestii czekało dopiero w kolejce. Wystarczy wspomnieć zaśmiecenie naszych miast plakatami, tablicami a w końcu megabilboardami. W wersji mikro, podobne oburzenie wywoływały vlepki, jednak jednocześnie powstała swoista subkultura vlepkarzy mających swój kod postępowania. Co więcej, powstawały na ten temat publikacje prasowe, a nawet książkowe – projekty wlepek samoprzylepnych nazywano przejawem poezji, intelektualizmu. Dziś, po przejściu na stronę marketingowo-promocyjną mówi się o wlepkach jako o hobby, niekosztownej zabawie graficznej. Z drugiej strony jednak występował i występuje wandalizm, szczególnie rażący obecnie, gdy nasze miasta zmieniają się błyskawicznie w dobrym kierunku estetyczno-użytkowym. Przypominamy koronny przepis:

 „Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny w wysokości od 1 500 PLN lub ustalonej indywidualnie przez Sędziego.” Art. 63a. § 1. KK

Zasady obowiązujące vlepkarzy

Nie można zakazać naklejania wlepek samoprzylepnych. Ale…Wydaje się naturalne, że żadna forma reklamy marketingowej czy manifestu osobistego nie może obrażać innych osób, grup społecznych, etnicznych, wyznaniowych oraz mniejszości. Nagromadzenie wlepek samoprzylepnych nawet z drukarni fleksograficznej najlepszej klasy, nie może zaśmiecać przestrzeni publicznej, ani zakrywać znaków informacyjnych. Nie są one wykorzystywane jedynie przez indywidualne grupy połączone pewną misją, ale również firmy i koncerny. Z nikogo jednak nie jest zdjęty obowiązek wkomponowania wlepki samoprzylepnej tak, aby nie niszczyła, szkalowała czy zaśmiecała wspólnej przestrzeni. Partie wlepek promocyjnych można zostawiać w miejscach takich jak kawiarnie czy poczekalnie JEDYNIE za POZWOLENIEM właściciela placówki.