Uwiarygodnienie marki i produktu

Przedsiębiorca, który zamierza wprowadzić do obrotu produkt, w szczególności w branży spożywczej, musi zapoznać się ze szczegółowymi przepisami, jakie w Polsce w tej kwestii obowiązują. Właściwie najmniej obostrzeń funkcjonuje w obszarze nazwy towaru – główna zasada to niewprowadzanie konsumenta w błąd nazwą na etykiecie samoprzylepnej lub nanoszonej w inny sposób. Mówiąc absolutnie szczerze, to żadna tajemnica, iż producenci żywności często formułują tekst na naklejce lub nalepce w sposób nieprecyzyjny lub po prostu nieprawdziwy. Błędy i manipulacje przy etykietowaniu mogą skazać na porażkę każdą akcję marketingową oraz spowodować niezgodność z przepisami. Polscy konsumenci są coraz bardziej uważni i wręcz przebiegli podczas dokonywania zakupów żywnościowych, czytamy etykiety, oceniamy jakość produktu również po projekcie opakowania. Dlatego budowanie długofalowych, pozytywnych relacji B2C zależy w dużej mierze od pierwszego kontaktu z produktem i lekturze jego etykiety. Produktów na rynku jest tak dużo, że klient niezadowolony z wydrukowanych informacji, sięgnie zwyczajnie po kolejny z półki i dokona innej decyzji zakupowej.

Kluczowe elementy etykiety

 

Umieszczenie na etykiecie właściwej, odpowiadającej realnej wartości produktu oraz polityce cenowej przedsiębiorstwa ceny towaru, nie może budzić żadnych wątpliwości kupującego. Nadruk na naklejce musi być wyraźny, czytelny, zawierać składowe, takie jak VAT. Jeśli producent używa oprócz kodu kreskowego etykiety cenowej, powinna być ona wydrukowana na materiale umożliwiającym jej łatwe usunięcie. Dla poligrafii oznacza to, że cena powinna być naniesiona na etykietę z klejem non-perm, na papierze lub folii. W kwestii zgodności prawnej, oprócz polskiego prawa obowiązuje nas również Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 dotyczące sposobu przekazywania konsumentom informacji o produkcie spożywczym. 

Oprócz silnie oddziałującej na konsumentów ceny towaru, niezbędne jest wydrukowanie na nalepce składu produktu oraz jego wartości odżywczych. Klienci zwracają coraz częściej uwagę na ilość produktu netto, jako że firmy produkujące żywność lubią czasowo zmieniać gramaturę towaru w celu zwiększenia sezonowych zysków (np. serek topiony 90 gramów, zamiast dotychczasowych 100 gramów). Zarządzający jak i marketerzy powinni być wyjątkowo uczuleni na poprawność informacji o ilości, ewentualnie wydrukować na etykiecie samoprzylepnej notkę o rabacie, % produktu więcej.

Rabaty

Według polskiego prawa, w przypadku akcji promocyjnej, należy wydrukować na etykiecie produktowej lub etykiecie marketingowej, cenę poprzednią/regularną tuż obok ceny rabatowej, w sposób nie pozostawiający wątpliwości klientowi. Profesjonalna drukarnia etykiet, taka jak FLEXAR doradzi w kwestii formy druku etykiety rabatowej. Wydajne jest wydrukowanie partii etykiet jedynie z napisem „przecena”/”rabat”, aby można je było łatwo usunąć z opakowania po zakończonej akcji promocyjnej produktu.

Identyfikacja medialna marki

Jako że koszt pozyskania nowego klienta jest niewspółmierny wobec utrzymania klienta przyzwyczajonego do danej marki, naklejka lub nalepka na produkt powinna posiadać ujednoliconą grafikę i logotypy. Zmian w identyfikacji graficznej firmy powinno się dokonywać poprzez szeroką akcję informacyjną, aby nie stracić prospektów sprzedażowych. To kluczowy element utrzymania pozytywnych skojarzeń i końcowego sukcesu wizerunkowego.

Ekologia i alergeny

Jeśli produkt żywnościowy posiada właściwości mogące uczulać, etykieta samoprzylepna powinna bezwzględnie zawierać informacje o alergenach. Produkt powinien informować o wykorzystywanych w zakładzie produkcyjnym składnikach mogących być szkodliwymi dla zdrowia. Panuje moda na ekologię, dlatego można zdecydować się na druk etykiety na papierze, aby uniknąć tworzyw sztucznych. Dobór tzw. kolorów Ziemi na nalepce również podkreśli eko-przesłanie przedsiębiorstwa.